جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طرز تهیه دمنوش ریشه زعفران

گل زعفران از چند قسمت تشکیل شده که شامل: گلبرگ های بنفش ، سه پرچم زرد و رشته زعفران است. رشته زعفران شامل کلاله (بالای رشته زعفران) که قرمز رنگ و ریشه زعفران یا ساقه زعفران (پایین رشته زعفران) می باشد. این قسمت سفید رنگ ، دارای خواص فراوان است، علاوه بر آن ، از عطر و طعم زعفران هم بی نصیب نیست ، به همین علت به آن زعفران سفید نیز می گویند.
طرز تهیه دمنوش ریشه زعفران

فهرست مطالب

sh rishe

ریشه زعفران (زعفران سفید)

قبل از اینکه برویم سراغ طرز تهیه دمنوش ریشه زعفران بهتر است کمی با خود ریشه زعفران و خواص آن آشنا شوید.

گل زعفران از چند قسمت تشکیل شده که شامل:  گلبرگ های بنفش ، سه  پرچم زرد و رشته زعفران است. رشته زعفران شامل کلاله (بالای رشته زعفران) که قرمز رنگ و ریشه زعفران یا ساقه زعفران (پایین رشته زعفران) می باشد. این قسمت سفید رنگ ، دارای خواص فراوان است، علاوه بر آن ، از عطر و طعم زعفران هم بی نصیب نیست ،  به همین علت به آن زعفران سفید نیز می گویند.

خواص ریشه زعفران

خواص ریشه ی زعفران ، با در صد کمتری ، مانند کلاله ی قرمز رنگ آن است و فقط قدرت رنگ دهی بسیار کمی دارد. دارای ویتامین های C ، B1، B2 ، B6  و  عنصرهای آهن ، پتاسیم و منگنز و… است.

ساقه زعفران برای افرایش ایمنی بدن ، تقویت گردش خون ، درمان کم خونی ، تقویت قدرت استخوان و درمان افسردگی و… بسیار مفید است.

خرید و قیمت ریشه زعفران دولخ

ریشه زعفران گرم است یا سرد

طبع ریشه زعفران ، گرم و خشک است و مصرف به اندازه آن ، شادی و نشاط را به همراه می آورد . این خاصیت زعفران به درمان افسردگی های حفیف کمک می کند .

باید توجه داشت که مصرف به اندازه بسیار خوب و مفید است و استفاده زیاد و بی رویه هرچیزی باعث بوجود آمدن اختلالاتی می شود ، ریشه زعفران هم از این قانون مستثنی نیست. مصرف زیاد آن باعث می شود  فرد دچار خواب آلودگی ، سرگیجه ، اضطراب ، خشکی دهان ، حالت تهوع ، واکنش های آلرژیکی و حساسیتی ، اسهال و … می شود. البته خانم های باردار حتما باید مراقب مصرف زیاد زعفران و ریشه زعفران باشند زیرا خطر های بسیاری برای جنین دارد و حتما با پزشک خود مشورت کنند.

طریقه مصرف ریشه زعفران

همانطور که گفته شد ، ریشه زعفران هم مانند خود زعفران دارای خواص و فوائد بسیار زیادی است و چون قیمت مناسبی هم دارد ، می توان از آن در کنار زعفران استفاده کرد. ریشه زعفران در شیرینی و کیک پزی ، بستنی سازی، تهیه شکلات ، درست کردن شربت، ساخت رنگ طبیعی ، دارو سازی و ساخت لوازم آرایشی و مراقبتی پوست و… مورد استفاده قرار می گیرد.

 بهترین روش مصرف زعفران ساییدن آن است (به گونه ای که تبدیل به پودر شود). برای مصرف ریشه ی زعفران در مواردی که رنگ دهی نیز مورد نظر باشد ، ریشه زعفران را همراه با کلاله قرمز رنگ خوب می ساییم و پودر می کنیم ، در این صورت از خواص ریشه زعفران استفاده کرده ایم ، رنگ زعفران را از دست نداده ایم و زعفران مقرون به صرفه تری داریم.

روش دیگر مصرف ریشه زعفران ، استفاده آن در دمنوش ها است. میتوان آن را مجزا و یا با گیاهان دیگر دم کرد و از خواص بی نظیرش بهره برد.

 برای نگه داری ریشه زعفران بهتر است آن را در ظرف شیشه ای در بسته بریزیم ، تا عطر، طعم و خواص آن محفوظ بماند.

طرز تهیه دمنوش ریشه زعفران

ریشه زعفران را می توان به صورت مجزا یا همراه با گیاهان دیگر دم کرد . به عنوان مثال زمانی که چای سیاه را می خواهید دم کنید برای داشتن عطر و طعم بهتر و خواص بیشتر می توانید مقداری پودر ریشه زعفران یا چند شاخه از آن را درون قوری بریزید تا همراه با چایی دم بکشد.

دمنوش ریشه زعفران

برای تهیه این دمنوش به مقداری ریشه زعفران (می تواند پودر شده باشد) ، مقداری آب و مقداری عسل (اختیاری) نیاز دارید.

  • ابتدا آب را درون کتری یا سماور به جوش می آوریم .
  • سپس ریشه زعفران ها را درون قوری قرار داده و آب جوش را روی آن ها می ریزیم ، در قوری را می بندیم .کافی است به مدت ده دقیقه تا یک ربع روی کتری یا سماور دم بکشد.
  • پس از دم کشیدن ، دمنوش را از صافی بگذرانید و برای شیرین شدن آن می توانید از مقداری عسل استفاده کنید.
  • اگر می خواهید دمنوش شما سریعتر آماده شود و رنگ بیشتری داشته باشد، می توانید چند دقیقه آن را بجوشانید.

دمنوش انرژی زا با ریشه زعفران

برای تهیه این دمنوش ویژه به مقداری ریشه زعفران ، دارچین ، زنجبیل (ترجیحا پودر نباشند )، لیمو یا آبلیمو و برگ نعنا  نیاز دارید.

  • ابتدا آب را درون کتری یا سماور به جوش می آوریم.
  • سپس ریشه زعفران ، دارچین ، زنجبیل ، لیمو یا آبلیمو و برگ نعنا  را درون کتری می ریزیم و مانند روشی که در دمنوش قبل توضیح دادیم ، دمنوش را آماده می کنیم . با افزودن مقداری عسل ، دمنوش شیرینی مطلوبی پیدا می کند.
  • این دمنوش طبع گرم و طعم کمی تند دارد و انرژی زا است ، از نوشیدن آن لذت ببرید.

توجه کنید ، برای بهتر دم کشیدن دمنوش ها میتوانید روی قوری را با دستمال و یا حوله تمیز بپوشانید.

قیمت ریشه زعفران (ساقه زعفران)

قیمت این قسمت از گیاه زعفران به علت رنگ دهی کمی که دارد ، نسبت به کلاله ی سرخِ آن، بسیار کمتر است. به خاطر دارا بودن  خواص ، عطر و طعم مشابه زعفران، مورد توجه است و در کنار زعفران و یا به صورت مجزا مورد استفاده قرار می گیرد و زعفرانی اقتصادی است.

برای خرید این محصول می توانید در فروشگاه های اینترنتی ، ثبت سفارش کنید . بهتر است از کیفیت آن مطمئن شوید تا خاطره ی خوبی از خرید خودتان داشته باشید.

ریشه زعفران از کجا بخرم​

با تضمین صد در صدی خرید کن

شما میتوانید برای خرید زعفران اصل و خرید ریشه زعفران به صورت آنلاین و خیلی راحت از فروشگاه اینترنتی دولخ ، اقدام کنید

اشتراک گذاری در :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *